My Revolution

Dit is goed nieuws

Een adviesorgaan van de EU adviseert de Europese Commissie om een verplichting op te stellen waarbij elke verkochte computer zonder besturingssysteem geleverd moeten worden. Daarmee moet het Windows-monopolie doorbroken worden.

Fantastisch! Liever vandaag dan morgen. Als ik een nieuwe computer koop w�l ik helemaal geen Windows, maar er werd - tot vandaag - helemaal niets gedaan om deze koppelverkoop tegen te gaan. Als dit doorgevoerd wordt zal Microsoft weer echt moeten concurreren op de kwaliteit van haar besturingssysteem, en kan het er niet langer van uit gaan dat iedereen het noodgedwongen toch aanschaft. En het zou wel eens een spectaculaire groei van Linux (en dan dus vooral Ubuntu) kunnen betekenen!

Door Joost op 24 september 2007 om 16:12

Reacties (17)

True. Zolang Windows in de losse verkoop maar niet ontiegelijk duur is. En ik met andere besturingssystemen gewoon kan gamen. ;)

Door Frank Verhoef op 25 september 2007 om 10:31

Microsoft heeft met WIndows het beste OS wat er is. Zo is het gewoon...

Door Redstar op 26 september 2007 om 13:35

Dat ben ik niet bepaald met je eens... =P

Door Joost op 26 september 2007 om 14:53

Eventjes wat tegengewicht erin gooien:

@ Joost
Lol.. niet mee eens? En jij draait ondertussen gewoon windows (vast illigaal?) draait en speelt daarop je spellen.. die je btw niet op linux of whatever kan spelen omdat de ondersteuning daar niet toereikend genoeg voor is.

Niet dat ik een windows aanhanger ben.. ik vind zeer zeker dat linux een goede os is. Maar dan meer voor serverdoeleinden. Voor de gewone thuisgebruiker is het gewoonweg nog veel te complex om normaal te gebruiken (mede dankzij de nog wat achtergestelde beschikbare drivers en weinig goede software).

Windows is nu gewoon heer en meeste op OS gebied. Dankzij goede ondersteuning en uitgebreide driversupport...

Door Patrick op 26 september 2007 om 20:23

Nee, daar ben ik het inderdaad niet mee eens. En ik gebruik geen Windows, maar Linux (Fedora 7). En het spelen van spellen op Linux is prima mogelijk, het probleem is alleen dat er erg weinig spellen zijn. Maar dat weet je, als Linux-gebruiker. Dat de "ondersteuning" niet toereikend zou zijn is bullshit.

Meer voor serverdoeleinden? Mwah. Als je Linux en Windows tegenover elkaar zet weet ik zeker dat Linux qua performance sowieso gaat winnen, en waar het gebruikersvriendelijkheid betreft, zullen de twee elkaar niet ver ontlopen. Achtergestelde drivers? Tsja, met een ATI-videokaart is het vaak even pielen, maar met nVidia-kaarten is het meestal geen probleem. Geluidskaarten zijn ook een non-issue. De support voor Wifi is wel beperkt. En geen goede software? Ik weet zeker dat je nog nooit Linux hebt gebruikt, of in ieder geval niet de afgelopen vijf jaar, want anders had je dat niet op durven schrijven.

En ja, de installatie heeft wat voeten in de aarde... maar hoeveel mensen kunnen zelf Windows installeren?

Door Joost op 26 september 2007 om 20:56

"Nee, daar ben ik het inderdaad niet mee eens. En ik gebruik geen Windows, maar Linux (Fedora 7)."
Ghehe oke dat scheelt.. meeste mensen die zitten te zeuren over windows gebruiken het zelf het meest namelijk ;).

"En het spelen van spellen op Linux is prima mogelijk, het probleem is alleen dat er erg weinig spellen zijn. Maar dat weet je, als Linux-gebruiker. Dat de "ondersteuning" niet toereikend zou zijn is bullshit."

Tja.. toch is het zo. Welke softwarefabrikant waagt zich aan linux? Het is gewoon een te kleine markt en te breed verspreid qua soorten, waar je bij windows een 1duidige type installatie etc hebt.

"Meer voor serverdoeleinden? Mwah. Als je Linux en Windows tegenover elkaar zet weet ik zeker dat Linux qua performance sowieso gaat winnen, en waar het gebruikersvriendelijkheid betreft, zullen de twee elkaar niet ver ontlopen."
Mja, qua performance zal het idd winnen. Maar gebruiksvriendelijkheid loopt het toch erg erg voor. Leuk voorbeeldje is installatie van drivers etc. Soms gewoon een klerewerk (bijv de nieuwe soundblaster x-fi.. gewoon niet te doen).

"Achtergestelde drivers? Tsja, met een ATI-videokaart is het vaak even pielen, maar met nVidia-kaarten is het meestal geen probleem. Geluidskaarten zijn ook een non-issue. De support voor Wifi is wel beperkt."

Idd.. en dat maakt linux al gelijk ondergeschikt aan windows... voor de thuisgebruiker iig. Geluidskaarten zijn wel lichtelijk een issue.. nieuwste creativekaarten levert aardig wat problemen op.. laat staan dat het veel functionaliteit ontbreekt.

"En geen goede software? Ik weet zeker dat je nog nooit Linux hebt gebruikt, of in ieder geval niet de afgelopen vijf jaar, want anders had je dat niet op durven schrijven."

Ghehe.. ik maak er veelvuldig gebruik van. Alleen meer op servergebied. Er is wel goede software.. maar als je vanuit de thuisgebruiker kijkt.. dan weer niet. Om een paar voorbeelden te noemen: Office documenten in openoffice openen is nog steeds een pokkewerk. Een goede msn client met alle opties (videochat etc) is er ook niet.

"En ja, de installatie heeft wat voeten in de aarde... maar hoeveel mensen kunnen zelf Windows installeren?"

Meer dan mensen die het door 1x in linux goed doen ;).
Het voornaamste is dit: waar microsoft 1 os heeft is er van linux 20. Natuurlijk zijn daar veel overeenkomsten tussen, maar bijlange niet genoeg. Ze zijn nu bijv. pas goed op weg met een algemene installatiesoftware..
Microsoft zal zeer zeker de komende 10 jaar nog aan de winnende hand zijn.. en waarom? Omdat fabrikanten hun zullen blijven steunen met drivers en software. En om die reden zal 99% windows blijven gebruiken.

Door Anonymous op 26 september 2007 om 21:09

Dat was ik dus hierboven ;)

Door Patrick op 26 september 2007 om 21:10

Ik bedoelde dus dat geluidskaarten geen probleem zijn. Daarnaast: het openen van office-bestanden werkt feilloos (lang leve OpenOffice), Bij de gebruiksvriendelijkheid had ik het meer over het dagelijks gebruik, daar doet Linux niet onder voor Windows. Bij het installeren van drivers etc. valt er nog een hoop te verbeteren, maar Ubuntu is op de goede weg.

In ieder geval is Linux in essentie een beter systeem. Het is betrouwbaarder, sneller, efficiënter, en ga zo maar door. Het enige waar Linux slecht in is, is support op hardwaregebied (software is naar mijn mening geen probleem). En bij Microsoft is dat precies andersom.

Door Joost op 26 september 2007 om 21:17

Linux suxx0rs. ;)

Door Frank Verhoef op 27 september 2007 om 15:16

De servers die op M$ serversoftware draaien, hebben een downtime van minder dan 5 minuten per jaar, en de eventuele downtime is dan niet eens mogelijkerwijs software afhankelijk. Van Linux heb ik geen gegevens. Windows is een super OS, maar je moet er wel mee om weten te gaan, en dat is met Linux ook zo. Ik draai al zeer lange tijd dual met Windows en Linux, maar mijn voorkeur gaat toch uit naar M$ producten.

Door Redstar op 27 september 2007 om 19:55

Heb je toevallig ook gegevens om die beweringen te staven? Sorry, maar ik geloof er niets van ;) 5 minuten per jaar downtime is absoluut onmogelijk met één enkele server.

Door Joost op 27 september 2007 om 20:26

@ Joost, nee dat is niet onmogelijk.

Door Redstar op 28 september 2007 om 13:16

Facts please? Zelfs het gemiddelde legersysteem haalt dat niet.

Door Joost op 28 september 2007 om 16:44

@ Joost, ik kan deze niet zomaar geven natuurlijk. Maar ik zal eens kijken of ik een en ander beschikbaar mag stellen..

Door Redstar op 29 september 2007 om 13:18

Nieuwsbericht op Tweakers.net:

"Van 1 september 2006 tot 1 september 2007 was Google.nl slechts elf minuten niet te bereiken, wat neerkomt op een uptime van 99,998 procent. De eerste plaats werd echter door de Braziliaanse versie weggekaapt; die was slechts drie minuten down en scoorde dus 99,999 procent."

En wat draait Google? Linux ;)

Door Joost op 30 september 2007 om 14:33

"En wat draait Google? Linux ;)"

Daar zit je fout.. ze draaien daar een zelfgemaakte os ;).

Door Patrick op 30 september 2007 om 14:43

Waar haal je dat vandaan? Ze draaien daar toch echt Linux, alhoewel ze ongetwijfeld zelf een distributie hebben gebouwd. Kijk hier maar eens: http://toolbar.netcraft.com/site_report?url=http://www.google.com

Door Joost op 30 september 2007 om 16:23

Reageren

E-mail
Website